El maltractament ecològic que ha patit el Prat en les últimes dècades ha tingut un impacte directe en la contaminació atmosfèrica. En el darrer informe de la plataforma Ecologistes en Acció, El Prat constava com el municipi més contaminat de Catalunya. En l’estudi, superava en més d’un centenar d’ocasions la cota de 40 micrograms per metre cúbic fixada per la Unió Europea (UE) per a les partícules en suspensió, les cendres volàtils resultats de la combustió de carburants fòssils, considerades les més perjudicials per la salut. De fet, la mitjana fou de 69 micrograms per metre cúbic, que suposa un 172,5% del límit fixat per la UE. A més, superà també els límits en altres factors relacionats amb la contaminació atmosfèrica.

L’afectació d’aquesta situació en la salut es posa de manifest fent un cop d’ull a les dades d’esperança de vida. Un habitant del Prat té una esperança de vida més curta que un habitant de Sant Cugat del Vallès, municipi amb un pressupost municipal similar al del Prat. Amb dades de 2020, l’esperança de vida al conjunt del Prat és de 82,67 anys; 85,22 anys per les dones i 80,04 pels homes. (Font: Institut Nacional d’Estadística).

A més, el Prat es troba per sota del 40% de residus municipals gestionats, molt lluny d’arribar al 50% que marca la legislació europea per al 2020.

En els darrers 20 anys, amb el creixement de les infraestructures del port, de l’aeroport i amb el desviament del riu Llobregat hi ha hagut un increment de l’impacte ambiental sobre el nostre medi. S’han perdut moltes hectàrees de vegetació i s’ha fet ben poc per reforestar i contrarestar aquestes pèrdues. Aquesta tendència afecta a la fauna autòctona del Delta i cada dia s’alliberen milions de partícules contaminants procedents dels motors de combustió dels avions que afecten a la qualitat de l’aire. Els vianants que van a la platja, ja sigui caminant, en bici, en cotxe o en transport públic pateixen les conseqüències dels gasos que desprenen els avions, especialment a l’estiu.

D’altra banda, actualment el Prat té 9,96 m2 d’espais verds per habitant, xifra per sota dels entre 10 i 15 m2 recomanats per l’Organització Mundial per la Salut (OMS). A més, molts carrers de la ciutat no disposen de cap arbre ni vegetació arbustiva, fet que a més de suposar una deficiència a nivell ecològic és també un defecte en l’aparença del municipi, que esdevé més gris. El poc arbrat del municipi és majoritàriament de plataners, que provoquen brutícia i al·lèrgies. Pel que fa als parcs, s’han construït equipaments en àrees de jocs infantils (tobogans, gronxadors, etc.) que en ocasions no garanteixen totalment la seva seguretat per l’ús dels nens.

En relació a la tasca dels serveis de manteniment i neteja de la ciutat actualment hi ha mancances de personal, situació que suposa camions aturats i serveis que no és fan amb la continuïtat adequada per la falta d’efectius humans, amb treballadors que es veuen obligats a realitzar en una mateixa jornada diverses tasques diferents o bé haver-ne d’interrompre o ajornar degut a problemes en la planificació. El Prat ha destacat històricament com una de les poblacions més netes de Catalunya, i darrerament ha baixat la qualitat del servei per falta de recursos humans suficients.

Finalment, pel que fa a l’aigua del Llobregat que és depurada, segons dades de l’EDAR una part es destina al regadiu però una altra part va a parar al mar sense treure’n profit. Així doncs, no queda clar quin és el seu rendiment real, igual com passa amb la dessalinitzadora.


Repte 2023 – 2027

Cal mantenir el compromís del Prat per la sostenibilitat amb l’Agenda 2030. Això inclou reduir la seva petjada de carboni del municipi i convertir-lo en una ciutat preparada davant reptes emergents com el canvi climàtic. Oferir als ciutadans una ciutat més verda és alhora un mitjà per aconseguir beneficis per a la seva salut i benestar, estratègia que ha d’anar de la mà de la protecció de l’entorn del Prat: el Delta del Llobregat i el Parc agrari.

En l’esfera empresarial, cal potenciar una economia circular on les empreses puguin col·laborar i posar a disposició aquells residus que ja no fan servir i els puguin aprofitar altres empreses, de manera que el sistema proporcioni beneficis socials i ambientals, reducció de costos de producció per prioritzar els recursos renovables i estalvi econòmic.

En l’àmbit municipal cal millorar i potenciar les qualitats de la nostra platja, incentivar un ús automatitzat intel·ligent de la il·luminació que permeti guanyar més llum gastant menys recursos, facilitar la implicació del ciutadà en la sostenibilitat, reformular els espais de la ciutat per tal de fer-los més verds, de major qualitat i dotats de sentit, substituint els plataners per vegetació majoritàriament autòctona, respectuosa amb l’entorn, que no produeixi al·lèrgies ni brutícia excessiva i resistent als efectes del canvi climàtic.

En matèria de manteniment i neteja urbanes, cal revisar totes les actuacions indispensables d’aquests serveis que hagin de fer-se diàriament, setmanalment i mensualment, i adaptar el volum de la plantilla a aquestes necessitats a través d’un increment del personal que doni resposta a les necessitats de la ciutat quant al servei de recollida i neteja viàries.

I tot plegat pot fer-se de manera que es premiï a la ciutadania compromesa amb els valors de l’ecologisme a través de sistemes automatitzats que els atorguin beneficis en el seu dia a dia a mode de retorn per les seves contribucions altruistes.


Propostes

  • Implementarem un sistema de patinets elèctrics compartits per moure’s per la ciutat tal com es fa en altres ciutats europees.
  • Apostarem per la indústria neta com a model de desenvolupament industrial amb l’objectiu de reduir la contaminació a la nostra ciutat.
  • Dinamitzarem l’espai urbà incrementant el nombre d’activitats que s’hi realitzen i evitant polítiques que suposin una restricció de les mateixes, alhora que potenciem altres zones com la platja o la llera del riu com a espais d’activitats lúdiques.
  • Mantindrem obert un espai de restauració a la platja els caps de setmana durant tot l’any.
  • Augmentarem la quantitat i la qualitat dels espais verds en forma de parterres, espais naturals oberts, jardins, boscos, murs verds, arbrat amb vegetació majoritàriament autòctona, respectuosa amb l’entorn (que no produeixi al·lèrgies ni brutícia excessiva, per tant eliminant els plataners) i resistent als efectes del canvi climàtic.
  • Potenciarem una economia circular on les empreses puguin col·laborar i posar a disposició aquells residus que ja no fan servir i els puguin aprofitar altres empreses.
  • Millorarem la il·luminació dels carrers de la ciutat i, on calgui, hi instal·larem sensors de detecció de moviment per a estalviar llum i reduir tot el possible la contaminació lumínica.
  • Augmentarem la quantitat de zones verdes a la ciutat per reduir l’impacte visual de l’excés d’asfalt.
  • Descontaminarem els pous d’aigua dels terrenys de la Seda i la Paperera.
  • Crearem un sistema que fomenti, recompensi i visibilitzi la ciutadania implicada en els valors ecologistes.
  • Controlarem les plagues d’insectes, com ara els mosquits, tot respectant els principis ecològics.
  • Garantirem un itinerari continu, segur i practicable en bicicleta des del nucli urbà fins a cadascun dels ponts del Llobregat, i els senyalitzarem degudament.
  • Garantirem també itineraris continus, segurs, senyalitzats i ben il·luminats que comuniquin el Prat amb les ciutats veïnes (Viladecans, Sant Boi, l’Hospitalet i Barcelona) tot travessant amb garanties les carreteres de l’entorn (B-20, B-22, C-31, C-31C i B-250).
  • Revisarem les necessitats en matèria de neteja i sostenibilitat i adequarem la plantilla a les actuacions necessàries, incrementant el personal del Prat (FCC, escombriaires, deixalleria…) per donar resposta a les necessitats de la ciutat en matèria de recollida de residus i neteja urbana.
  • Mantindrem neta l’aigua dels parcs i jardins del Prat (Parc de la Solidaritat, Jardins de la Pau…).
  • Assegurarem que l’Aeroport del Prat no s’amplia danyant els espais naturals del Delta.
  • Farem de l’estació del Prat una zona més verda, plantant-hi arbres i vegetació.
  • Recuperarem la Bandera Blava per a la Platja del Prat.

Coneix tot el programa de Junts pel Prat