La ciutat del Prat va entrar al Programa Educació 360 de la Fundació Pere Bofill amb el seu projecte intersECCions, que vincula escola, cultura i comunitat. Per a fer-ho ha potenciat projectes com l’Escola d’Arts en Viu (antiga escola municipal de música, que ara incorpora dansa i teatre) i alhora ha potenciat entitats com l’Escola d’Arts o el Teatre Kaddish. També s’ha dinamitzat altres tipus de produccions artístiques (circ, cuina) a través de la licitació del centre cívic Sant Jordi – Ribera Baixa a l’empresa Tasca. Més enllà d’això s’ha fet un pla d’inserció de la llengua anglesa amb el projecte “L’anglès és la clau!” per a potenciar l’aprenentatge d’aquesta llengua aportant recursos municipals.
En quant a les dades de fracàs escolar i la gestió d’aquest aspecte no hi ha dades enlloc i, per tant, és difícil fer una valoració objectiva de l’èxit o fracàs d’aquests projectes. Malgrat no disposar d’aquesta informació de manera oficial, és palès i àmpliament compartit el veredicte que les escoles i instituts del Prat van deu passes per darrere a nivell metodològic i d’innovació respecte a les d’altres poblacions properes com Castelldefels o Viladecans, si bé amb els projectes de l’Ajuntament s’està començant a produir un canvi forçat (i poc pensat) d’aquest fet.
A més, l’escola Pepa Colomer passa a ser l’any vinent el segon Institut-Escola del municipi fet que, més enllà del que volen vendre -donar continuïtat a un projecte únic-, suposa una bretxa pedagògica entre l’alumnat d’aquest centre i la resta d’instituts del Prat, atès que converteix el nucli d’alumnes que hi assisteixen en un nucli diferent on no interactua l’alumnat de diversos centres, sinó que aquests continuen des de l’etapa de primària fins a finalitzar l’Educació Secundària Obligatòria.
Si ens centrem en altres aspectes rellevants donat el perfil de l’alumnat de la ciutat cal fomentar l’adquisició de les competències cíviques i ciutadanes que els permeti desenvolupar-se com a ciutadans respectuosos i evitar problemes socials com l’assetjament escolar o altres tipus de discriminació vers col·lectius minoritaris (LGTBI+, racisme, classisme…).
A més, els ciutadans del Prat disposen d’una renta mitjana molt per sota de la mitjana de Catalunya i alhora respecte al Baix Llobregat. Fets com el preu del lloguer o els impostos municipals provoquen una disminució del poder adquisitiu que, en alguns casos i col·lectius, pot suposar prohibitiu per a l’accés a l’educació superior.
Repte 2023 – 2027
El projecte que inicià l’Ajuntament del Prat plantejava un gran primer repte pedagògic: conjugar l’enfocament vers un aprenentatge artístic amb la millora dels resultats de les escoles i instituts del municipi per a garantir l’èxit escolar i reduir les xifres de fracàs escolar. Més enllà d’oferir projectes mastegats, el paper de l’Ajuntament hauria de basar-se en continuar amb la línia proposada pel Departament d’Educació de dotar als centres de més autonomia. Així doncs, cal proposar un sistema que fomenti l’excel·lència dels centres educatius, alhora que aquests col·laborin en xarxa per a fer del Prat un referent en la innovació educativa per a la millora dels resultats.
Més enllà d’aquest fet, l’actual exposició dels infants a les noves tecnologies obre un nou ventall d’alternatives pedagògiques, però alhora afavoreix altres aspectes negatius com pot ser l’augment del ciberassetjament o l’accés a continguts no adequats per a l’edat. En aquest sentit, l’Ajuntament té l’oportunitat de proporcionar eines que afavoreixin la prevenció d’actes de violència vers individuals i col·lectius minoritaris a través de la creació de nous recursos i l’aplicació de plans de formació.
El fet de que la ciutat disposi d’un perfil d’alumnat de procedències socioeconòmiques molt diverses fa que la bretxa que es produeix arran d’aquest fet sigui cada vegada major. Col·labora en la situació descrita l’establiment de zones escolars preestablertes segons el domicili de l’alumnat. D’aquesta manera els barris de nivell socioeconòmic inferior agrupen als alumnes en les escoles assignades i els criteris pedagògics prenen menys rellevància, provocant que les escoles no tinguin necessitat d’innovar.
El Prat és una ciutat molt ben ubicada: és la porta cap a Barcelona i alhora disposa de port, aeroport i fortes empreses de diferents àmbits. Aquest fet hauria de potenciar la formació professional de la ciutat i alhora enfortir les aliances entre aquestes i les entitats educatives per a fer projectes vinculats al món real de la ciutat que afavoreixin l’arrelament dels infants al model de ciutat que volem.
Per últim, l’educació postobligatòria no és un aspecte que la ciutat hagi d’oblidar. Cal fomentar i facilitar l’accés a la universitat per als pratencs, afavorint així l’augment del nivell sociocultural dels habitants i promoure la seva continuïtat a la ciutat mitjançant plans de retenció del talent, sense deixar de banda l’impuls de la resta de vies d’educació postobligatòria i d’inserció al mercat laboral.
Propostes
- Relacionarem escola i cultura incorporant totes les entitats d’aquest àmbit al projecte IntersECCions.
- Donarem suport a les entitats que fomentin la inclusió i evitin la discriminació per motius de gènere, raça, religió, LGTBIfòbia… en l’àmbit educatiu, cultural i juvenil, promovent les seves activitats i permetent el seu empoderament autònom.
- Fomentarem la innovació educativa a través de la creació de premis i ajuts a iniciatives que suposin una millora de la pràctica educativa i que contribueixin a promoure les oportunitats educatives i la inclusió social.
- Revisarem el projecte Sorell, per tal de poder facilitar les escoles de diferents productes educatius, que no siguin només llibres. Que el projecte també es pugui fer servir per comprar material TAC (tauletes, ordinadors…) i llicències digitals dels llibres que ja fem reutilització.
- Promourem la incorporació de la tecnologia als centres educatius a través d’un catàleg gratuït de solucions edutech per a totes les escoles i instituts de la ciutat.
- Promocionarem la formació pedagògica dels docents de la ciutat mitjançant la proposta de cursos de formació, alhora que crearem una xarxa pedagògica per a compartir coneixements.
- Instaurarem la zona única escolar per a fomentar la personalització dels centres educatius del Prat, incrementant així el seu grau d’autonomia i la creació de perfils d’escola diferents oberts a tota la ciutadania segons la finalitat educativa de les famílies, alhora que afavorim la inclusió i la igualtat d’oportunitats.
- Crearem un servei de mediació per a formar el professorat i l’alumnat en la prevenció de situacions de violència provocades per l’exclusivitat dels individus (com ara l’assetjament escolar) o per la pertinença a col·lectius minoritaris (racisme, masclisme, classisme, LGTBIfòbia, etc.).
- Ampliarem els projectes lingüístics de la ciutat mitjançant la creació d’un programa d’intercanvi als instituts del Prat.
- Establirem acords amb empreses locals per a potenciar l’educació en xarxa amb objectius motivadors i vinculats a la ciutat, que afavoreixin l’arrelament al Prat i que, alhora, potenciïn la formació professional de qualitat.
- Invertirem en un sistema de beques que faciliti l’accés a l’educació postobligatòria a més de 700 estudiants del Prat mitjançant la subvenció dels estudis universitaris i de postgrau dels pratencs i pratenques.
- Dotarem de majors recursos a les unitats de suport intensiu a l’escolarització inclusiva (SIEI).
- Assegurarem la formació pels mestres i professors en primers auxilis i reanimació cardiopulmonar (RCP).
- Implementarem plans saludables d’alimentació als col·legis.
- Impulsarem un pla de xoc contra la obesitat infantil.
- Impulsarem programes de reforç escolar gratuït a les nostres escoles impartit per persones grans.
- Establirem la gratuïtat de les escoles bressol municipals.
- Crearem una ludoteca i sala psicomotriu per a infants de 0 a 3 anys.
- Crearem un sistema de cangurs municipals per a facilitar la conciliació familiar.
- Inclourem la figura del dinamitzador als patis de les escoles i als parcs infantils (que també permet crear llocs de feina entre el jovent del municipi) per tal de promoure el català.
- Oferirem més cursos de català per a adults (més places, horaris més flexibles, formats digitals, sectorialitzats per àmbits).
- Oferirem les sessions d’acollida del SOAPI (Servei d’Orientació i Acompanyament per a Persones Immigrades) en català i facilitarem informació dels recursos per aprendre català al municipi.
- Enfortirem els Plans Educatius d’Entorn del municipi, invertint més recursos humans i econòmics.
- Organitzarem cursos de conversa en català als centres educatius i de lleure adreçats a les famílies.
- Evitarem la segregació lingüística als centres escolars (gràcies a les dades de l’Oficina Municipal d’Escolarització).
- Crearem una taula municipal d’Orientació i Formació Professional amb la participació de les empreses, els centres de formació i els tècnics municipals.
- Potenciarem la FP dual creant la figura del tutor d’empresa amb suport municipal.